Bokanmeldelse: The Professor av Charlotte Bronte

B

Professoren var Charlotte Brontes første bok, skrevet i 1845-6, men ikke utgitt før 1857, to år etter hennes død, og ti år etter utgivelsen av hennes mest kjente verk, Jane Eyre. Selv om en ny anmeldelse av en kjent klassiker har liten hensikt, er det interessant å få registrert sine synspunkter fra et moderne perspektiv. Fra begynnelsen av The Professor er det klart at den unge Charlotte Bronte hadde en forbløffende flyt og pust av ordforråd, men hun skriver med en sjarmerende naivitet og fra et tilsynelatende smalt pust av erfaring.

Hovedpersonen er en ung mann, William Crimsworth, og man må umiddelbart lure på om den unge kvinnelige forfatteren kan skape et realistisk mannlig sinn. Forfatteren var åpenbart mer vellykket med en kvinnelig heltinne i Jane Eyre. Selv om en heterofil, William Crimsworth, har et spesielt sanitert syn på medlemmer av det rettferdige kjønn. Hvor mye dette skyldes periodens konvensjoner og hvor mye forfatterens uunngåelige mangel på innsikt er umulig å si.

Alle de viktige karakterene i The Professor er beskrevet i detalj med hensyn til fysisk utseende og oppførsel, men oppmerksomheten rettes mot tolkningen av hodeform av pseudovitenskapen til frenologi, som var populær i perioden rett før boken ble skrevet, men siden har vært diskreditert. Frøken Brontes tendens til å skille nasjonalitet fra hodeform er også vanskelig å godta i den moderne verden. Dette er imidlertid ikke en hard kritikk, ettersom alle forfattere risikerer at deres vitenskapelige kunnskap blir erstattet i senere år.

Noen av karakterene ser ut til å være så ekstreme at de er vanskelige å tro. Kan noen være ganske så følelsesløs og grusom som broren til William, Edward, eller ganske så løsrevet, dårlig oppførsel og allvitende som Hunsden? Ekstreme karikaturer kan forsterke dramaet og intriger, for eksempel Sherlock Holmes, men det kan være for mange i en roman. Frøken Brontes kvinnelige karakterer, Frances Henri og Zoraide Reuter, er helt troverdige og kan tas på tillit som skapelsen av et kvinnelig sinn.

William Crimsworth tjener til livets opphold som engelsklærer, og selv om han i dag ville trenge et TEFL -sertifikat, ser det ut til å være godt kvalifisert for jobben og lykkes med utførelsen. William snakker flytende fransk, og ettersom mye av dialogen er rapportert på det språket, ser det ut til at frøken Bronte forventer at leserne hennes skal ha minst en grunnleggende kunnskap. Antagelig kunne hennes sofistikerte aristokratiske viktorianske lesere takle denne mengden fransk, men mange moderne lesere kan synes denne betydelige bruken av et fremmedspråk er irriterende. Imidlertid er det bemerkelsesverdig hvor lite det engelske språket har endret seg på nesten hundre og sytti år, og The Professor vil fortsette å bli lest og gledet seg lenge etter dette, og de fleste andre anmeldelser er glemt.

About the author